Paradisön Tobago

Vår bröllopsresa gick till underbara Tobago, där vi under tre veckor i september njöt av livet. Under hela vistelsen bodde vi på Sandy Point Village. Det vi läst om Tobago innan avresan stämde verkligen; vackra stränder, utmärkt dykning, avslappnad atmosfär, trevliga människor och fin regnskog.

Med den här reseberättelsen hoppas vi kunna dela med oss av några erfarenheter som inte går att läsa i vanliga resebroschyrer.

Då vi kom fram söndag kväll var vi trötta efter resan och det var underbart att ha en representant på plats som mötte oss. Transfern från flygplatsen till hotellet gick på bara några minuter, men det var ändå skönt att slippa gå. Vi checkade in och gick direkt till vårt rum för att sova.

Tyvärr sov vi inte många minuter den första natten. Luftkonditioneringen lät som om det var en traktor eller en buss i sovrummet. Efter halva natten gav vi upp och stängde av luftkonditioneringen. Det hjälpte tyvärr inte då grannen hade sin luftkonditionering på och den var lika högljudd.

På morgonen gick vi hålögda och förtvivlade till det bestämda mötet med Claudia, reseledaren på plats. Hon var jättegullig och pratade med hotellet och utan några problem fick vi byta till ett annat rum. I det nya rummet var luftkonditioneringen tyst och gav precis den temperatur man ställde in den på. Däremot upptäckte vi efter någon natt att sängen var alldeles för hård för att vara bekväm, men då pratade vi själva med hotellreceptionen och redan på eftermiddagen hade vi fått en ny mjukare säng. Min slutsats av detta är att precis som på alla resmål kan det uppkomma problem men personalen gör allt för att lösa problemen och för att du ska trivas.

Under mötet med Claudia fick vi veta allt vi behövde om Tobago. Tips på bra restauranger, var det fanns ett bra internet-café och var man kunde handla mat. Eftersom det fanns en köksdel på vårt hotellrum köpte vi frukostmat själva och gjorde egen frukost varje morgon som vi sedan avnjöt på vår terrass. Claudia berättade också att det gick bra att dricka kranvattnet och förklarade hur det lokala transportsystemet fungerade. Då det var jättebilligt att åka taxi (road-taxi som man kan dela med andra resenärer) lät vi bli att hyra bil.

Bilderna nedan visar utsikten från vår terrass. Vi såg poolen och bakom den syns hotellets restaurang och sedan havet. Precis som de flesta restaurangerna hade hotellets restaurang tak men inga väggar. Det var underbart att sitta i restaurangen, titta ut på havet och lyssna på vågorna. Vi var glatt överraskade över Sandy Point Village och trots att vi besökte flera andra hotell för att äta där hittade vi inget annat hotell som vi hellre skulle ha bott på.

Några dagar tog vi det bara lugnt på stranden dit vi promenerade från hotellet. Men trots att Tobago är en liten ö finns det massor att göra. Vi åkte på sightseeing runt ön, besökte regnskogen, dök flera dagar, snorklade, åkte vattenskidor och vattenskoter, seglade och åkte motorbåt och hade barbecue på en strand. I förväg trodde vi att det kanske skulle bli långtråkigt med tre veckor på en så liten ö som Tobago och hade funderat på att även besöka någon annan karibisk ö, men vi hade inga som helst problem att fylla våra dagar med aktiviteter.

Dykningen var helt underbar. Min man och jag gick PADI:s advanced kurs för att lära oss mera, men dök även några extra dyk utöver kursen. Vår instruktör Randy var jätteduktig. Han lärde oss massor och var alltid lugn och trygg. Att bara vara två elever på en instruktör var verkligen en lyx. Förutom fina korallrev och färgglada tropiska fiskar såg vi havssköldpaddor, sandhaj (ofarlig), prickig rocka, muränor och barracudor.

Vi hade innan resan köpt ett undervattenshus till vår lilla kompaktkamera (Canon Ixus 70) så vi tog med kamera på de flesta av dyken. Det är förvånansvärt hur pass bra bilder man kan få med så enkel utrustning och vi är verkligen glada att vi köpte undervattenshuset. Bilderna nedan visar ankaret på ett vrak vi dök på, 30 meter ned. De andra två bilderna är en havssköldpadda och en sandhaj båda på 15-20 meters djup. Hajen ville inte vara med på bild så den gömde sig i en grotta, därav den sämre bildkvalitén.

September då vi besökte Tobago är den våta perioden. Under en av våra dykdagar så regnade det nästa hela dagen, men det gör ju inget när man ändå är under vattnet. Två andra dagar var också ganska regniga men oftast hade vi fint väder, sol och en del moln. Att det var lite molnigt var bara skönt då det lätt blev mycket varmt i direkt solsken. Temperaturen låg konstant på 30 grader och vi använde inte långärmat ens på kvällen. Den enda anledningen till att ta med långärmat och långbyxor är för att skydda sig mot solen eller om man på kvällen vill gå ut och äta på öns allra finaste restaurang. Annars fungerar halvlånga shorts och t-shirt bra för att komma in på restaurangerna.

Maten var mycket god och prisvärd. Min man åt mycket fisk och skaldjur och jag som är allergisk mot detta valde ofta kyckling. Som allergiker kände jag mig hela tiden trygg. Hygienen var utmärkt och eftersom lokalbefolkningen har engelska som modersmål var det inga problem med kommunikationen.

Tobago känns relativt genuint och inte sönderexploaterat. Det fanns restauranger att välja på där vi bodde men utbudet var ändå begränsat. Eftersom det var lågsäsong hände det att vi kunde vara de enda gästerna på en restaurang, men vi lärde oss snabbt att det inte betydde att restaurangen var dålig.

Det kändes som om lokalbefolkningen uppskattade turismen och många var intresserade av att höra om vi gillade deras ö och vad som hade fått oss att välja just Tobago. Den karibiska atmosfären märktes även på de försäljare som fanns. Försäljarna var inte påstridiga och efterhängsna utan berättade var de erbjöd. Om man då tackade nej önskade de oss en trevlig dag och så var det bra så. Om man stötte på samma försäljare igen så kom de oftast ihåg att de redan pratat med oss och frågade då om vi var nöjda med vår resa istället för att åter försöka sälja till oss.

Tobago är verkligen en paradisö som vi varmt kan rekommendera. Det som vi speciellt kommer att minnas är dykningen, då delfiner hoppade kring oss då vi körde vattenskoter och de trevliga människorna vi mötte. Exempelvis var vi ute och åt middag med vår dykinstruktör och umgicks med en lokal konstnär och hans amerikanska flickvän. Det är mycket troligt att vi kommer att åka tillbaka till Tobago och då blir det Sandy Point Village igen för vår del.